Pårørende til alkoholiker

Hei.
Jeg trenger virkelig råd for hva jeg skal gjøre i denne situasjonen jeg befinner meg i nå.
Faren min var alkoholiker for noen år tilbake, noe jeg fant ut, og familien etterhvert. Han Slutta og fikk pratet med noen om problemet. Han klarte seg ‘bra’ og kom seg ut av det, heldigvis.
Dette er nå ca 4 år siden dette ble ‘fikset’.
Jeg har nå hatt en mistanke i et halvt års tid om at han har begynt med alkoholen igjen. Han viser de samme symptomene han hadde før (Dette kjenner jeg igjen fra tidligere når bare jeg visste om problemet, uten at han visste det). Han har ‘plutselig’ fått rødflammet hud i annsiktet, går ofte ut og inn av samme rom og ‘leter’ etter noe ha aldri finner.
Jeg har bla funnet 5-6 tomme sprit flasker gjemt, og tatt det opp med han på en fin måte. Han sier de er fra før når han hadde problemer, og at han bare ikke tørr kaste de foran meg (alle har faktisk vært tomme).
Han har benektet for at han har ‘sprukket’ , og jeg har foreslått at han skal gå til psykolog igjen for hjelp, han blånekter og sier at ting går bra.
Jeg vil ikke snakke med noen andre i familien om det, for de har ikke samme ‘forståelse’ som jeg har, de blir bare sure, og irriterte.
Også er det en liten ting jeg lurer på, kan man finne produksjons datoen på sprit/vodka flasker? Har lett over alt på nettet uten hell.
Jeg trenger hjelp, jeg vil så veldig gjerne hjelpe pappaen min, men jeg veit virkelig ikke hvordan.
– Takk på forhånd
Kvinne, 20 år fra

RUStelefonen svarer:
Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, så kan du snakke med Vinmonopolet om det.
Når det gjelder din fars mulige alkoholtilbakefall, er det aller viktigste at du stiller opp for ham dersom han har behov for det. Du kan jo vurdere å fortelle han at du vil hjelpe han om han ønsker det en dag. Men det er også viktig at du ikke føler det som ditt ansvar å sørge for at det blir en endring. Dersom han drikker igjen, og evt. skal gjøre noe med det, må det komme ut fra hans egen avgjørelse. Det nytter ikke å overtale en som ikke selv ønsker å endre seg.
Det beste i en slik situasjon for din del, er nok å snakke med noen. I og med at du ikke ønsker å snakke med din egen familie, det virker jo ikke som det er noen vits i, så kan det være bedre å ta det opp med Veiledningssenter for pårørende. De har god erfaring med å gi veiledning og støtte til mennesker som er i nære relasjoner med en som drikker. Dersom det skulle vise seg at han likevel ikke drikker, så er jo det en gledelig overraskelse.