Parlagin forte og graviditet

Hei. Jeg er gravid i uke 5. Har gått på parlagin forte nå i 5 mnd ca, å tatt ca 6 om dagen. Jeg skal ta de jeg har igjen nå før jeg slutter (har 10 stk igjen). Det jeg da er redd for er abstinenser, hørt det er forrferdelig ubehagelig. Hvor lenge varer det? Og kan svangerskapet ende i en spontanabort pga slutt???
Kvinne, 28 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er riktig at bråslutt av Paralgin Forte kan gi ubehagelige abstinenser, og at nedtrapping anbefales istedet. Men eventuelle abstinensplager er som regel forholdsvis kortvarige når det gjelder opiater, hvor det vanligvis er verst de første par dagene etter slutt, for deretter å gradvis bli bedre. Det er heller ikke alle som opplever like sterke abstinensplager.
Vi er ikke kjent med hvordan bråslutt evt. vil kunne påvirke svangerskapet; her må vi be deg snakke med legen din, og/eller en helsestasjon. Regelmessige kontroller er viktig, for å følge med på barnets (og din) helsetilstand. Det er nok uansett en god idé å gå av dette legemiddelet, for å unngå at barnet fødes med abstinenser. Du kan lese mer om dette i Felleskatalogens omtale av Paralgin Forte, avsnitt «Graviditet, amming og fertilitet».