Oxycontin/oxynorm

Har har hatt to mnd sykdom med nerve og muskelsmerter. Har fått oxycontin opptil 30 mg depot x 2 i døgner og oxynorm 5mg inntil 4 x i døgnet. Er satt på nedtrappingsplan og hr nå gått ned til 20 mg x 2 og fortsatt samme dose oxynorm. Jeg merker at jeg har blitt avhengig tror jeg selv. Har aldri tatt slikt før og ska trappe med til 10 mg depot x2 om en uke og har fortatt samme mengde oxynorm. Kjenner smerter når jeg våkner om natta og depottabletten slutter å funke. Tar den neste dosen etter 12 timer og prøver å la vær å t oxynorm da. Sitter da med tildels store smerte i 4-6 timer. Tar en oxynorm etter to timer å ha tatt depottablett pga at da klarer jeg ikke smertene lengre. Den fungerer litt etter ca30-45 min. Tar ikke ny oxynorm da før der har fått minst 6 timer. Vil dette fortsette ved nedtrapping og kan jeg fortsette med oxynorm inntil 4 x i døgnet. Prøver å ta mindre. Har prøvd tre, men det har ikke fungert godt hittil. Har også fått vival 5mg for å ta om kveld. Bør jegslutte med den eller halvere dosen før jeg slutter helt? Har også fått imovane, men den valgte jwg ikke å bruke. Har kontakt mwd fastlege, så det er vel Ok. Har fire uker igjen med nedtrapping til det er sepponert. Høres dette ut som en grei plan. Jeg får fryktelig vondt i rygg/bryst og finner der vanskelig å skille på hvilen rype smerte det er. Om det er muskel-nervesmerter eller om kroppen vil ha mer medisin. Jeg har Guillain Barré syndrom,

Kvinne, 45 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har ikke kompetanse i forhold til den sykdommen du forteller at du har. Vi vil derfor anbefale deg å følge legens råd i forhold til nedtrappingsplanen. Du sier imidlertid at du opplever store smerter, noe vi tenker er viktig å ta opp med lege. Dersom dette er muskel/nervesmerter eller store abstinensplager kan det tyde på at det ikke trappes ned langsomt nok, eller at du burde fått en annen alternativ måte å stille smertene på. Beskriv smertene for legen og hør om det ikke kan finnes en bedre løsning for dette.
Les gjerne om nedtrapping av Opioider på våre sider. I tillegg kan du lese i felleskatalogen om OxyContin og OxyNorm.