mdma

Hei,
Jeg har en venninne som tenker å ta mdma på nyttårsaften, men hun har en operasjon den 2.januar der hun skal mest sannsynlig under narkose for å fjerne en kul på ryggen. Jeg lurer derfor på om hvor farlig dette kan være? Står jo at det er ute av systemet innen 4 dager. Takk for hjelp!

Kvinne, 22 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder påvirikningsgrad av rusmidler er det mengde rusgivende stoff i blodet som er utslagsgivende. Det som kan måles i urin i opptil 4-5 dager er ofte nedbrytningsprodukter (metbolitter) som ikke påvirker kroppen på samme måte som moderstoffet (inntatt rusmiddel).
Vi vil ikke tro det er sannsynlig at inntak av MDMA to dager før narkose vil medføre alvorlige og livstruende konsekvenser. Men husk på at de psykiske ettervirkningene av MDMAbruk gjerne kan være sterke 48 timer etter inntak, og at det kan gjøre prosedyren og inngrepet tøffere for venninnen din. Narkose og kirurgi er generelt sett ikke artig, og dersom hun er på nedtur fra MDMA gjør ikke det saken bedre.