Kor mye?

Hvor mye amfetamin kan kroppen tåle? Har selv holdt på o 3 uker no og lurer på om eg strekker strikke littt langt, mnveg sover og spiser og klarer daglidagse ting uten at folk merker d. Er dette et problem eg har?
Mann, 24 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er ganske stor individuell variasjon når det gjelder kroppens toleranse for amfetamin/sentralstimulerende. Det skal som regel ganske store doser til før det evt. vil være risiko for akutt overdose, men lengre tids regelmessig bruk vil likevel kunne medføre potensielt ganske betydelige belastningsskader for hjerte/kar. Dersom du sniffer amfetamin, vil det også være risiko for etseskader på slimhinner/nesevegg. Du kan lese mer om dette på våre faktasider om amfetamin.
Det er ikke alltid en klar grense for når en rusbruk kan kalles problematisk – det blir en totalvurdering av en rekke ulike faktorer. En mulig pekepinn finner du kanskje ved å lese om ulike rusdiagnoser og diagnoseverktøy i denne guiden fra Helsebiblioteket. Det er bra at ditt forbruk ikke har gått på bekostning av søvn, mat, gjøremål og lignende – men vær obs på at dette jo kan endre seg dersom bruken vedvarer. Amfetamin kan virke vanedannende, og det er nok fornuftig å forsøke å ta grep nå, før det kanskje vil bli desto vanskeligere. Du finner tips til strategier (samt eventuelle hjelpetiltak) i vår artikkel Hjelp til å slutte med amfetamin. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker en anonym og utdypende samtale om din situasjon.