Kjereste som skal slutte.

Hei.
Jeg har en kjerenste som røyker hasj/kanbis.
(Kan forøvrig ikke så mye om dette.)
Hun har røyket mye i sommer og høst, og jeg tror hus også kanskje har brukt andre ting.
Hun sier hun vil slutte.
Hva kan jeg forvente av situasjonen nå ?
Reaksjoner fra henne.. teng på at hu ikke slutter osv. ?
Hun har tidligere vær ofte avvhenigig men sluttet. Hun er 40 og er i full jobb og sånt, lever et noen kunne normalt liv.
På forhånd, Takk for all hjelp.

Mann, 40 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Hvordan folk reagerer i en avvenningsperiode er individuelt, det er derfor vanskelig å gi noe eksakt svar på hva du kan forvente deg av reaksjoner. Hasjguiden er utviklet for å hjelpe den som ønsker å slutte med hasj og trenger hjelp til dette. Guiden gir en pekepinn på de forskjellige stadiene man kan forvente seg i en avvenningsperiode og den kan både din samboer og du ha nytte av å lese. Ellers er det selvfølgelig fint om du kan støtte henne positivt i denne perioden, men samtidig er det viktig å ta hensyn til egne behov og ikke glemme at det er hun som må ta hovedansvaret for dette.
Både du og din samboer er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon eller chat i åpningstiden for en nærmere samtale om dette.