Kjæreste på alkohol

Hei, jeg er sammen med en mann som akkurat har fylt 30. Han har et tidligere rusproblem men har Vært I rehabilitering og Vært rusfri de 2 årene vi har vært sammen.. noen få sprekker. Alkohol har Vært et tema som har Vært mye til debatt I forholdet vårt. Han mener jeg sperrer han I bur og skal ha kontrollen til en hver tid. Men han er rett og slett bare ekkel når han drikker.
Han sitter og snakker med seg selv, snakker liksom med avdøde mennesker og kaller meg for alt fra exen hans til farmora hans. Han kan bli veldig stygg I munnen og rett og slett demonisk.
Jeg prøver å gjøre mitt beste for å holde kontrollen for oss begge når dette først skjer. Skjer ikke ofte, men skulle aldri ha skjedd heller, mener jeg.
At han tror jeg er andre enn jeg er og snakker med avdøde mennesker og er en helt annen person enn min flotte mann, er det noe som kan skje etter et langt liv med mye skader og rusproblematikk? Er det noe jeg kan gjøre for å få han til å forstå hvordan det er for meg? Han vil ikke høre på meg når vi snakker om dette. Og han kommer bare med hvor kontrollerende jeg er og at han ikke får styre sitt eget liv… sier bla. At han ikke er ærlig kår han er edru og at det først er når han drikker at han kan si hva han egentlig føler.
Han og jeg går til hver vår psykolog, skal be om en samtale sammen snart.
For min del så skader dette forholde vårt til de grader. Så, hva skal jeg gjøre?

Kvinne, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dette høres ikke helt bra ut. Dette høres ut som en situasjon dere begge trenger å snakke ut om på en ryddig måte, og sånn sett er nok en type samlivsterapi eller felles psykologtime et godt forslag. Du beskriver en voldsom personlighetsforandring, og en rekke merkelige utsagn, når han drikker alkohol – hvorvidt dette skyldes hans tidligere rushistorikk, og/eller andre elementer ved hans psykiske helse, er det vanskelig for oss å si noe sikkert om. Derimot kan vi si mer sikkert at denne typen episoder, hvor han blir stygg mot deg, ikke er akseptable.
Du sier at du har forsøkt å snakke om dette, uten at han viser forståelse for ditt syn. Han har rett i at det kun er ham selv som kan bestemme hvor mye/lite han skal drikke, men du bestemmer altså selv hvorvidt du ønsker å utsette deg selv for atferden hans. Kanskje vil det være naturlig å be om et ultimatum; at han enten må la være å drikke (evt. la være å drikke når du er tilstede), eller så må du trekke deg ut av forholdet. Et slikt ultimatum må altså stilles på bakgrunn av dine behov og dine grenser, helt uavhengig av hva han selv tenker om sin alkoholbruk og årsaken til alkoholbruken. Hvis han fremdeles ønsker å drikke alkohol er det dessverre begrenset hva du eller noen andre kan gjøre med det; dermed blir det opp til deg å vurdere hvorvidt du ønsker en framtid sammen med ham, så lenge denne typen episoder er en del av bildet.
Du er selvsagt velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker en utdypende samtale om dette.