Insomni/kokainmissbruk/selvmordstanker

Hei, jeg har slitt med søvn/deppresivetanker/selvmordstanker/forsøk i over 1,5 år nå – har tidligere hatt et kokainmissbruk utenom det vanlige- men dette er det stopp på og tett oppfølgning med urinprøver til alle mulige ledd.. Har fått utskrevet en hau forskjellige legemidler; imovane, stilnoct, vallargan, og noe antideppresiva jeg ikke husker navnet på – da jeg har kastet alt nevnt over her. Har hatt så sykt ubehaglige opplevelser med disse medikamentene- og heller valgt å leve med minimal søvn/angst osv.. Nå for en stund tilbake var jeg på besøk hos en gammel venn, som har slitt mye selv med lignende. Han ga meg 5x 0,5 rivotril og 5x 2mg rivotril. Nå har jeg delt opp til 0.125mg(da jeg gjorde en research på at dette er sterke medikamenter) og brukt dette di siste ukene før leggetid og har ikke hatt noe negativt til nå. Har lest litt rundt at det er fort gjort å ta større doser enn hva legen sier, men dette er jeg usikker på – da jeg spiser 0.125mg på kvelden og det holder mer enn nok for med til å slippe tanker og få bedre søvn. Er dette en risikosport å fortsette med? (Jeg drikker heller ikke alkohol da jeg må komme meg på rett kjør, vdr jobb)
Jeg er i full jobb, og må prestere og levere resultater. Føles for godt til å være sant, etter alle mulige medikamenter jeg har fått utskrevet tidligere som bare har fått ting til å bli værre for å si det mildt. Har overdosert på imovane, stilnoct etc da jeg har glemt at jeg spiste medisinene og har endt opp med halliser fra topp til tå..
Har også oppsøkt privatleger/volvat etter jeg ikke sov på 3 dager (rusfri) – da hadde jeg kvittet meg med alle piller, men spurte om jeg kunne få ett par stk.. endte opp med største pakken stilnock – er dette normalt av leger å fyre ut alle mulite preparater til en på 22 år?
Hjelp.
Mvh Bekymret Mann, 22 år fra Akershus

RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en ganske sammensatt situasjon, med flere problemstillinger på én gang. Vi tar det i tur og orden.
Først og fremst: når det gjelder Rivotril, er det lurt å være forsiktig, og å kun bruke dette i en kortest mulig periode. Dette er fordi Rivotril potensielt er svært vanedannende, og ettersom man gradvis vil utvikle en toleranse for dette legemidlet, blir man nødt til stadig å øke dosen for å oppnå samme effekt. På denne måten er det lett å pådra seg et problem, ettersom Rivotril kan gi ganske sterke abstinensplager dersom bruken opphører, selv etter kortere tids bruk.
Når det gjelder ditt spørsmål om legers forhold til å skrive ut «alle mulige preparater», er dette en ganske viktig problemstilling. Ja, noen leger er ganske «rundhåndede» når det gjelder å skrive ut medisiner, mens andre er mer restriktive. Her er det mye variasjon. Men i ditt tilfelle er det sannsynlig at du ville hatt et godt utbytte av andre behandlingsformer enn kun medikamentelt. Du bør snakke med din lege (eller andre behandlere) om å få innvilget en mer terapeutisk form for behandling (f.eks. psykoterapi, gestaltterapi eller lignende), ettersom angst/depresjon/selvmordstanker jo er et komplekst fenomen som må jobbes med og bearbeides, og som ikke nødvendigvis forsvinner kun av å ta medisiner.
I denne artikkelen fra Ung.no finner du en oversikt over gode hjelpetjenester, hvor mange av dem kan være aktuelle uavhengig av din alder.