Hva var det jeg fikk ?

Hei, jeg var på en fest i helga hvor noen ga meg en liten sak fra en matboks. Den lignet på en blomst med stilk uten noen av blomtetbladene trur kanskje den var gul eller grå. Vet dere hva den kan ha vært ?

Mann, 18 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre vanskelig for oss å si så mye om hva dette kan ha vært, ut ifra denne beskrivelsen alene. En rekke rusmidler er naturlige, og kommer i form av planter, blomster og lignende. Det kanskje mest opplagte vil være marihuana, som ofte vil inkludere stilker med tørkede plantedeler i toppen; dette er riktignok hovedsakelig grønt, men kan noen ganger ha skjær av f.eks. brunt, gul/oransje, eller tilogmed grått.
Et annet alternativ er khat. I tillegg til dette er f.eks. Datura/Engletrompet en blomst som kan virke rusgivende, men så vidt vi er kjent med, er ikke dette veldig utbredt i Norge.
Det er jo ikke sikkert at det du fikk var rusgivende i det hele tatt – i hvert fall ikke som du sier noe om – det beste vil nok derfor være om du spør vedkommende direkte, som ga deg dette.