Hei HJELP!!! trenger svar om cannabis og bilkjøring

Røyket en joint i går klokken 2300 og kjørte bil på jobb klokken 0600. Er det mulig at jeg enda var påvirket av cannabisen da jeg kjørte på jobb? 🙂 🙂 ): 😛

Mann, 13 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette er helt avhengig av hvor mye THC du fikk i deg – dvs. hvor mye cannabis som var i jointen, samt hvor sterk denne cannabisen var. Et enkeltinntak av cannabis kan sitte i blodet alt ifra noen timer, opptil et halvt døgn, noen ganger også enda lengre enn et halvt døgn. Det anslås f.eks. at 25 mg ren THC vil sitte 6-12 timer i blodet. Så lenge du har THC i blodet, vil du teknisk regnes som «påvirket», så ja, det er i prinsippet fullt mulig at du fremdeles var påvirket av cannabis morgenen etter. I tillegg er det jo også mange som føler seg litt fjern også dagen etter de har røkt cannabis, og sånn sett ikke skikket til å kjøre bil, selv om man ikke lenger har THC i blodet. Derfor bør man generelt vente minimum et døgn etter inntak før man kjører bil, evt. enda lengre enn som så dersom man ikke føler seg tilstrekkelig skikket på det aktuelle tidspunktet. Du skriver at du er 13 år og da bør du jo ikke kjøre bil uansett.