Grønn kapsel/pille

Hei.
Vennen min tok for rundt 20 minutter siden en slags grønn gel kapsel/pille. Den var ganske lang og hadde ikke navn eller noe lignende på seg. Han ble veldig kvalm av pillen. Jeg spurte om hva slags pille det er, og han svarte ikke på det. Han sa han fant den på en hylle og den var ikke i en pakke. Han klarte ikke å skrive helt riktig, og han endte opp med å si god natt og la seg.
Hva slags pille kan han ha tatt?

Kvinne, 14 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Først må vi orientere om spørretjenesten vår ikke er en akutt tjeneste, det kan ta opptil en uke før vi svarer. Ved akutt bekymring for skade eller fare er det derfor best å ringe nærmeste legevakt på 116 117, eller Giftinformasjonen.
Det blir dessverre også vanskelig for oss å si eksakt hva det kan ha vært som vennen din tok, ettersom det finnes en del ulike medikamenter som kan stemme med den beskrivelsen. Hvis du prøver Felleskatalogens identifikasjonssøk, vil du kanskje klare å kjenne igjen kapselen? Søkeresultatet forutsetter riktignok at det dreier seg om et legemiddel med markedsføringstillatelse i Norge, noe det jo ikke er sikkert at dette var.
Uansett er det jo bekymringsverdig at vennen din tok denne pillen, så sant dette ikke var en medisin han egentlig skal ta. Det er ganske begrenset hva du kan gjøre med det dersom han ikke selv har lyst til å snakke om dette, men du kan likevel ta opp din bekymring med dine foreldre, eller evt. med vennen din sine foreldre, eller noen andre voksne du stoler på.