GHB og alkohol – Rusmidler hjelper ikke for noe!

Hei og tusen takk for at dere tar dere tid for og svare folk som har spørsmål om rusmidler.Denne siden har hjulpet meg veldig(tidligere rusmisbruker,og sånn skal jeg forsette,nemlig rusfri!)Jeg har et spørsmål,jeg var med en gammel kjenning av meg som jeg trodde «bare» hadde drukket alkohol,fikk plutselig ikke liv i han,selv om han pustet så var han helt vekke.Ambulansen kom og tok han med til sykehuset,der han neste dag fortalte meg at han hadde drukket alkohol og tatt Ghb.Han husket ingenting,og at han hadde glemt at han hadde tatt ghb og dermed bare forsatt og ta mer og mer.Det jeg lurer på er,er Ghb blandet med alkohol og andre rusmidler dødelig,og kan det være like alvorlig ghb tatt alene?Det der var veldig alvorlige greier,er det ingen motgift?
Igjen,takk for at dere er her,jeg vil bare si til de som evt,leser dette:
Har du aldri prøvd rusmidler,og er nyskjerrig: Ikke prøv det kjære deg,det er ingenting godt som kommer ut av det,jeg skulle ønske jeg ikke var så sta første gangen,og bare hørte på de som sa det samme til meg. Du får absolutt ingen glede av det, det hjelper heller IKKE med de problemene du måtte ha, selv om det kan virke sånn. Det å være rusfri akkurat nå er helt fantastisk, selv om jeg har mine dager og problemer er det mye enklere og takle de nå enn tidligere. Hilsen ei som ønsker å hjelpe andre!
Kvinne, 26 år fra

RUStelefonen svarer:
Takk for hyggelig tilbakemelding, det er godt å høre at du er fornøyd med svarene vi gir.
Du spør om GHB blandet med alkohol og andre rusmidler er dødelig? Og om det kan være like alvorlig å ta GHB alene?
Til ditt første spørsmål om blanding med andre rusmidler er det spesielt fare for dødelighet ved blanding av andre dempende stoffer. GHB er ett dempende stoff og virker omtrent på samme måte som alkohol. Blanding med GHB og alkohol, andre dempende medisiner som f.eks benzodiazepiner og ulike typer opiater vil være spesielt farlig. Du kan lese mer om konsekvenser ved å blande GHB med andre stoffer i vårt faktaark om GHB.
Det kan også være like alvorlig å ta GHB alene fordi det er veldig uforutsigbart og GHB gir lavere hjerterytme, senkning av blodtrykket og muskelkramper. Stoffet er fremstilles ulovlig så styrke og kvalitet vil kunne variere. Derfor er det alltid fare for overdosering som kan gi puste- og hjertestans som konsekvens.
Du spør også om det finnes motgift mot GHB og det gjør det. Kommer personen på sykehus raskt kan det gis behandling. I en artikkel på Helsebiblioteket.no skriver de som følger «Behandlingen er symptomatisk. GHB er en endogen, kortkjedet fettsyre som virker på GHB-reseptoren og som partiell agonist på GABA-B-reseptoren». Du kan lese hele artikkelen om virkning av GHB, forgiftning og behandling på Helsebiblioteket.no.
Det der var veldig alvorlige greier,er det ingen motgift?