Fentanyl seponering

Jeg står i dag på 75µg/t Fentanyl/Durogesic, men jeg har ønske om å trappe ned fordi det hele tiden forlanger vedtak fra HELFO fra rådende spesialist på smerte og fordi jeg ikke lenger tror jeg har et like stort behov. Hvordan gjør jeg det? Jeg er alene om dette og trenger hjelp før abstinensen tar meg. Skal til legen i dag og kommer da til å nevne dette, men jeg vet at hun kommer til å gjøre alt i hennes makt for at jeg skal få fornyet vedtaket (innen 20. januar 2018!) Hjelp meg tilbake til et morfin-fritt liv. P.s. årsaken til at jeg i utgangspunktet har stått på Fentanyl/Durogesic er at jeg har MS + UC + litt annet smårusk med smerter i anamnesen.

Kvinne, 60 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Så flott at du selv ønsker å gå av Durogesic! Generelt skal man trappe sakte og forsiktig ned på opiater, ikke minst ved seponering av durogesic. Du bør snakke med legen din om å trappe ned feks først til 50µg/t, så stå på det en uke eller to. Deretter kan du gå ned til 25µg/t og stå på det tilsvarende tid eller så lenge det behøves (til du er stabil og føler deg fin). Legen din må så avgjøre om du kan gå over på et annet opioid i den siste fasen (som kan gjøre det mer skånsomt), eller om du kan seponere helt fra 25µg/t. Andre abstinenslindrende medisiner og tiltak kan også vurderes, både av legen din og deg. Eventuelt bør du henvises til smerteklinikk. Du kan også vurdere å ta seponeringen på en avgiftningsavdeling. Legen din kan isåfall henvise deg.
Det er svært viktig at du planlegger nedtrappingen godt og at du bruker god tid. For de som er svært motiverte for å gå av smertestillende medikamenter blir ofte prosessen lettere enn hos de som gjør det halvhjertet. De fleste må gjennom en kneik med litt ubehag og tidvis kanskje noe sug. Du bør også søke støtte i folk rundt deg, sette av tid og prøve deg litt frem. Ved behov må du gjerne ringe oss i åpningstiden på 08588 (11-19) for nye spørsmål. Masse lykke til!