Har fengselsstraff for mindre åringer økt eller sunket de siste 15 årene?
Har fengsel straff for mindre åringer økt eller sunket de siste 15 årene?

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Den største endringen har forekommet de senere årene, la si de siste 5 årene. I løpet av få år har Norge endret straff av unge lovbrytere. Blant ungdom i alderen 15-17 år var mer enn hver tredje straffereaksjon i 2013 en betinget påtaleunnlatelse – ungdommene slapp videre straffeforfølgelse hvis de overholdt avtalte vilkår. Samfunnsstraff er nå den mest brukte reaksjonen for alvorlige lovbrudd overfor de yngste, og langt færre må sone i fengsel. Straff av voksne er for det meste uendret i løpet av det siste tiåret.
Du kan lese mer på artikkelen «Markant skifte i straff av ungdom» fra SSB.
Se også «Kan du komme i fengsel?» fra Barneombudet.