Ettervirkninger av hasj

Hei,
I helgen spiste jeg og noen venner hasj-brownies. Jeg har nok fått i meg ca 1 g hasj til sammen. Det er ca 2 år siden jeg sist prøvde hasj. Ca en time etter at jeg inntok en brownie fikk jeg en voldsom rus og reagerte med et panikkangstanfall hvor jeg trodde jeg skulle dø, og jeg har blant annet skreket, brukket en stol og kastet ting rundt. En av mine venner måtte legge meg i bakken, og ringte politiet. Jeg ble fraktet til psykiatrisk akuttmottak, hvor de vurderte at jeg hadde inntatt for mye hasj i forhold til toleranse, og utviklet panikkangst. Jeg fikk hvile der et par timer, så fikk jeg en beroligende pille før jeg dro hjem.
Det har nå gått 4 dager siden episoden, men jeg føler meg fortsatt litt merkelig. Jeg får av og til hjertebank og blir redd for at jeg får et anfall igjen. Det jeg tenkte under angstanfallet var at jeg aldri skulle komme ut av situasjonen. Det jeg er redd for nå, er at denne litt merkelige, småfjerne og bekymra sinnstilstanden bare skal vedvare. Jeg har også litt følelsen av at jeg ikke er helt tilstede, og at jeg liksom oppfatter ting annerledes – altså som om jeg fortsatt er litt høy.
Hvor lenge kan man være påvirket af cannabis? Og når burde jeg søke hjelp?

Mann, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
En normal brukerdose for et enkeltinntak ligger på omkring 0,2 g. cannabis. Mange inntar også høyere mengder enn dette, avhengig av styrken på cannabisproduktet samt brukerens erfaring. Siden du ikke bruker hasj til vanlig er det helt naturlig at du opplevde en overveldende rus ved inntak av 1 g. hasj. Når man tar hasj oralt (spiser det) er det også vanskeligere å beregne hvor mye man ønsker å ta, da det tar lengre tid før ruseffekten inntreffer.
Høye inntak kan også være forbundet med negative psykiske reaksjoner, slik du beskriver. Panikkangst, hjertebank, og det å føle at man «ikke er tilstede» er ikke uvanlig. Selve rusen varer bare mellom 3-4 timer (noe lenger når det taes oralt). Det er derimot ikke uvanlig å føle seg litt annerledes noen dager etter. Du har hatt en negativ opplevelse, og er derfor naturlig nok redd for å oppleve et slikt anfall igjen. Prøv å slapp av og ikke bekymre deg for mye. Dersom tilstanden din mot formodning ikke skulle bli noe bedre vil vi anbefale deg å kontakte helsepersonell.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene hvis du vil snakke mer om dette. Du kan lese mer om hasj på våre faktasider om Cannabis.