ekstrem bad trip

Hei, i går så var jeg og en kompis tenkt å ruse oss på Hostesaft (cosylan) vi ville bare prøve for å se hvordan det var, jeg tok bare litt mer en vanlig dose, jeg kjente ingen ting av rusen på skolen, på kvelden kjøpte vi hasj og røyket hos en kompis der vi pleier å være, jeg har røyket grønt å brunt 4 ganger før bare, etter jeg hadde tatt 10 store trekk fra bong merket jeg ingen ting, etter litt kom en kompis med mer, de andre ville ikke ha mer, men jeg tok et stort hit fra en pipe med samme som vi hadde tidligere, etter 10 min føltes det ut som tiden stoppet hele tiden og alt ble ekstremt intenst, jeg syntes det var litt gøy de første de 10 min, etter det så mistet jeg helt kontoll og gikk frem og tilbake i huset hans og hjertet banket ekstemt og mange steder i kroppen banket noe voldsomt, etter litt føltes det ut som jeg var dø men jeg kunne styre min kropp, de vennene jeg var med kan alt om weed og når jeg så at de ble stressa av det som skjedde med meg så ble jeg mer stressa, jeg prøvde og sitte ned og lukke øynene, da trodde jeg at jeg var et annet sted og fikk syke tanker så jeg freaket ut, etter 2 timer med rene helvete så prøvde de og roe meg ned med musikk og da ble det bedere men tiden stoppet forsatt og sånt men det sluttet å banke så mye i kroppen så jeg slappet av, når klokken var sånn 11.30 dro jeg hjem og bussturen var ikke så stress, bare var ruse og rar i hodet.
Neste
I dag våknet jeg med å føle meg bare slapp så da dro jeg på skolen og etter 20 min så kom det tilbake og tiden begynte å stoppe hele tiden, var ikke i nærheten av det det var dagen før, men det var fortsatt helt sykt rar opplevelse på skolen, etter 4 timer måtte jeg bare dra fordi jeg trippa så sykt mye og alt stoppet for meg konstant, når jeg kom hjem ble det bedere med en gang og jeg sov i 4 timer, for litt siden bestemte jeg meg for å gå en tur for å bli bedere, det hjalp veldig og jeg ble glad og elsket livet, når jeg kom hjem tok det 10 min og så tripper jeg igjenn…… så nå er alt så rart og jeg føler meg rusa og har vondt i hjertet vet dere om dette er bra ? jeg har adhd da og har stesset mye denne uken så kan være noe med det og gjøre, håper for svar, jeg klarer ikke dette her mer.

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vil minne om at RUStelefonen ikke er en akuttjeneste, det kan ta opp til en uke før svar på innsendte spørsmål blir publisert. Ved akutt bekymring for liv og helse bør man kontakte legevakt/AMK/giftinformasjonen.
Det høres ut som du har hatt en ubehagelig hasjopplevelse eller såkalt «bad trip». Hasj kan gi dempende, men også hallusinogene symptomer. Virkningene av hasj (cannabis) er sterkt avhengig av brukerens personlighet, forventninger og miljø samt rusdosen. Altså, hasj virker forskjellig fra person til person. Sannsynligheten for å oppleve hallusinogene symptomer øker når man røyker mye på en gang. Hasj kan føre til en endret virkelighetsoppfatning med forstyrrelse av syn og hørsel, noe som du kanskje har opplevd. Dette kan være ganske så skummelt, og det er ikke så rart at du ble stresset og redd. Denne forvirringstilstanden kan vare i alt fra noen timer til et par døgn. Hasj kan også forsterke følelser. Hvis man for eksempel blir redd kan hasj føre til mer angst. Det stemmer at stress også kan ha noe med opplevelsen å gjøre.
Du skriver at du fortsatt følte deg rusa og hadde vondt i hjertet dagen derpå. Hvis dere røyket sterkt stoff var det nok grunnen. Vi håper at du føler deg bedre nå, hvis ikke bør du snakke med noen om det, for eksempel oppsøke helsesøster på skolen eller fastlegen din. Du kan også ringe eller chatte med oss i RUStelefonen om du trenger noen å snakke med eller mer informasjon.