Hvor mye må jeg drikke for å bli full?

Hei, skal på fest i helgen. Har aldri drukke før men skal i helga. Men jeg har smakt på øl og det smaker pyton så jeg holder meg til rusbrus. Men hvor mange breezer kan jeg drikke før jeg blir litt full? Har ikke veldig lyst å bli full første gang jeg drikker. Blir jeg full av 1 ? evt 2?

Kvinne, 16 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Når du er såpass ung som du er og ikke er vant til å drikke alkohol, kan det være at du tåler veldig lite. Det er en grunn til at det er satt en 18 års grense for salg og servering av alkohol. Unge mennesker blir oftere utsatt for ulykker i beruset tilstand, de er også mer utsatt for å skade seg selv og andre. Kroppen og hjernen er under utvikling, den kan forstyrres ved bruk av alkohol, og unge blir lettere avhengig av alkohol.
Så det er mange grunner til å være forsiktig med alkohol i din alder og tenke nøye over hvorfor du vil drikke. I vedlagte artikkel på Helsenorge.no kan du lese om drikkepress og få noen gode råd om hvordan du kan unngå det. Du er redd for å bli full og det er veldig bra for da reduserer du farene for ulike typer negative hendelser.
Det ble kanskje ett litt langt svar på spørsmålet ditt, men som du kanskje forstår er vår anbefaling at du drikker så lite som mye. Det er også lurt å drikke så langsomt som mulig for på den måten kjenne virkningen av alkoholen. Det tar opptil 15-20 minutter fra du drikker til du merker virkningen av den.