Barn av vennepar ruser seg på kokain – Hva gjør jeg?

Hei.
Jeg er venn av foreldrene til en gutt, som jeg via noen andre har hørt att har begynt å ruse seg på kokain.
Jeg lure på hva jeg skal gjøre ?

Mann, 47 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det blir fort mye rykter og lite konkret når man hører fra andre om folk som ruser seg. Og det er ikke et godt utgangspunkt å basere en eventuell samtale på dersom situasjonen ikke er skikkelig kartlagt. Hva man ev. kan gjøre i en slik situasjon kommer helt an på omfanget av bruken, alder på brukeren, brukerens livssituasjon osv. Dere kan begynne med å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende for en samtale med dem. Det er også viktig å snakke med både hans foreldre og evt. andre som kan hjelpe dere kartlegge situasjonen hans bedre før dere tar dette opp med ham selv.