Avhenigig?

Hei. Jeg er er en jente på 16 som bor hjemme med moren min. Helt fra jeg var liten har hun vært glad i å feste men aldri vært alkoholiker eller noe slikt. Men nå i eldre alder merker jeg at jeg har mer å si om denne saken og det er ikke før nå jeg tenkr over at det er myee drikking. Jeg sier ikke at hun drikker ver dag men hun er uføre og å drikke på en mandag er ikke det mest vanlige. Det har skjedd flere ganger. Bør jeg være bekymrett? Jeg er ikke direkte det men er det bekymringsverdig?
Takk for svar på forhånd :))

Kvinne, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ut i fra det du skriver, er det ikke godt å si om du bør være bekymret for moren din sitt alkoholforbruk. Det at hun ikke drikker daglig er jo veldig positivt med tanke på avhengighet. I dag er det ikke så uvanlig å drikke på en mandag, så tar hun ett glass eller to på en mandag behøver ikke det nødvendigvis bety noe. Drikker hun mye og blir beruset er det ikke greit, både med tanke på omsorgen for deg og egen kontroll over alkoholbruk.
Det som også er viktig i situasjonen er om du bekymrer deg mye for om moren din har et alkoholproblem. Er du både bekymret for at hun skal drikke, og bekymret når hun drikker, blir det fort mye bekymring i livet ditt. Det beste er derfor om du snakker med moren din om bekymringen din. Er det vanskelig kan du snakke med en annen voksen du stoler på. Hva med faren din? Helsesøster eller sosiallærer på skolen? Eller en annen voksen. Du kan også ringe og chatte med oss på RUStelefonen, eller kontakte Røde kors telefonen – Kors på halsen.