Altermol(smertestillende) og alkohol

Hei! Jeg er nylig hatt en brystreduksjon, og har hatt en del smerter. Jeg har fått resept på altermol mot smerter, og lurte bare på om kroppen ville reagere på en dårlig måte om man drikker alkohol dagen etter bruk av altermol(6 tabletter)?
Jeg har passet på å ikke ta smertestillende selve dagen jeg drikker, men lurer på om det er noe fare der da jeg har tatt det en del dagene før jeg drakk?

Kvinne, 19 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er bra du ikke tok Altermol dagen du drakk. Kodein, som er et av stoffene i Altermol, er et dempende stoff som kan forsterke de dempende effektene av alkohol ved samtidig bruk. I og med at du tar en del av de pillene nå, bør du unngå alkohol samtidig.I store doser kan denne kombinasjonen føre til at du blir trøtt og kvalm, og kanskje sovner. I svært store doser, av begge deler, kan alkohol blandet med kodein gi overdose.
Kodein, som kommer fra opiumsvalmuen, går ganske raskt ut av kroppen igjen, så det er bare den dagen du har tatt Altermol at du ikke bør drikke.
Vær også oppmerksom på at store doser paracetamol kan være belastende for leveren, og det kan også alkohol. Men det skal nok større mengder til enn du tar før det blir farlig.
Kodein er et moderat avhengighetsskapende stoff og det bør ikke brukes i mer enn et par uker sammenhengende.
Les mer på Felleskatlogen (Pinex forte er identisk med Altermol).