alkoholproblemer i familien

Min mor er veldig glad i å drikke, og gjør det flere ganger i uken. I tillegg når hun drikker så skrur hun musikken på fult på natten slik at det rister i hele huset (anlegg med sterk bass!!) og jeg får ikke sove. jeg pleier å koble ut hele spotifyen, men da kommer hun busende inn på sekundet og kjefter og skriker. Generelt blir hu veldig hissig når hun drikker, noe som ikke er hyggelig .. det er mye konflikter i familien men jeg vil ikke involveres og få ha mitt forhold til dem, og hun liker å dra opp dette med meg når hun drikker og jeg sier tydelig at jeg ikke vil høre på dette, men da blir hun sinna og sier at jeg skal ta hennes parti. Det er ofte mye leven her i helgene, og jeg jobber ofte i helger så det skjer ofte at jeg får svært lite søvn før jobb pga bråk på natta, noe som jeg syntes er vanskelig og tungt. Det hender når det blir så mye musikk og fyll hjemme at jeg kjører til faren min, men da blir mamma kjempe sur når hun er edru igjen og truer med at jeg bare kan flytte til han. Generelt har dette alkoholproblemet vært gjennom hele livet mitt, men nå siste året merker jeg det bare blir mer og mer…. og jeg er dritt lei dette. jeg klikker i vinkel sekundet hun skrur på musikk eller med en gang jeg merker atferden hennes forandrer seg. hun mener jeg overdriver og snakker nedlatende og sier blant annet at jeg er lik faren min som hun mener er så sær. Jeg bare klarer ikke å være hyggelig mot hun når hun drikker, og jeg har lett for å si «stygge» ting til hu når hun begynner å bli full, og vi krangler ofte!
Når hun er edru i hverdagen går ting forsåvidt fint, og jeg håper at neste helg skal bli bedre. Det er generelt mye alkohol i familien, og jeg er så sinnsykt lei dette! Jeg har også begynt på høgskole nå, og vi hadde et emne hvor blant annet alkoholisme ble tatt opp, og jeg satt der nesten på gråten og med en klump i magen, etter det ble jeg skikkelig i tvil på om jeg faktisk greier å gjennomføre studiet … pga bråk har det også hendt at jeg såvidt fikk sovet 30 minutter før jeg måtte opp for å dra til skolen.. er så mye jeg skulle ha skrevet, men kommer til å ta en evighet å fortelle! Men hovedproblemet mitt er musikken, hvordan skal jeg få til at mamma ikke spille musikk med sinnssyk bass på et ekstremt volum???? Jeg har flere ganger prøvd å si at hun drikker for mye, og er alkoholiker og bør seriøst skaffe hjelp, men hun bare unnskylder seg og mener andre i familien er mye verre, og mener jeg blir påvirket av faren min. dette er så irriterende. jeg greier ikke å dra ut i helgene fordi jeg føler jeg må passe på hu, og får hun besøk av noen i slekta greier jeg ikke å dra ut fordi da vet jeg det blir bråk.

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver virker å være en svært vanskelig situasjon og leve med. Moren din drikker tydeligvis for mye, hun skaper konflikter, er grenseløs, hensynsløs og selvopptatt. Hun har sikkert gode sider også, men det er dette du forteller om henne. Du spør om er hvordan du skal få forandret henne så hun begynner og ta litt mer hensyn til deg. At hun forstår og tar hensyn til at du faktisk trenger nattesøven når du skal på jobb eller skole. Noen mennesker har bare rett og slett ikke den innlevelsen og medfølelsen for andre mennesker. De er mer opptatt av seg selv, sine egne behov og problemer. Mange med rusproblemer har det ganske vondt selv, og da kommer noen ganger smerten ut i form av aggresjon, selvopttatthet, egosime og hensynsløshet.
Så hvordan og hva du kan gjøre for at hun skal ta hensyn til deg er ikke godt å si. Er det mulig er kanskje den beste løsningen å kommer deg ut av situasjonen ved å flytte fra henne. Enten ved å flytte hjem til faren din eller på hybel e.l.
Du skriver også at det er generelt mye alkohol i familen, både det og det som skjer med moren din gjør deg trist og skaper bekymring. Vi anbefaler deg derfor at du tar kontakt med noen du kan snakke med det som bekymrer deg. Det kan være godt å få støtte, råd og veiledning i den situasjonen du er i. Helsestasjon for ungdom er enkelt å komme i kontakt med og finnes i alle kommuner. Barn av rusmisbrukere Barweb. har også ett godt og variert tilbud til unge i din situasjon. Blåkors har også ett tilbud som heter Kompasset for barn og unge som har foreldre med alkoholproblem.