alkoholproblemer hos sønnen

Vår sønn har hatt store alkeholproblemer i mangen år , for tre mnd var han så heldig å få plass på A-senteret, kom ut på onsdag sist uke , han har blitt så fin og frisk etter god behandling på sykehus og A senteret , for noen dagen kjente jeg på redslen at noe hadde skjedd ( tilbakefall ) fikk de bekreftet da jeg tok turen dit han var , orket ikkje å gå med dårlig samvittighet for jeg trodde han hadde drukket igjenn og han sa nei i teleonen , jeg kjenner på alle dårlige føleser da han unngår oss , jeg snakket med han sa jeg ikke var sint men redd og lei meg , han har fått lovnad på ogkomme inn igjenn vist de skulle skje noe , sa de til min sønn å de bekreftet han , de verste er å se forfallet etter noen dagen frykter for innleggelse på sykehuset igjenn , vann i hele kroppen og organ svikt , har vert sterk i hele mitt liv er 71 år og min mann 75 vi har begge vert alvorlig syke vet ikke om jeg klarer dette om igjenn , venlig hilsen mamma som har de vanskelig nå , har jeg gjort rett at jeg gikk å besøkte han og såg svart på kvitt de jeg mistenkte .

Kvinne, 71 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Den situasjonene du er i nå, er svært tøff og vi synes det er helt riktig av deg å oppsøke ham, uansett om han drikker eller ikke. Han er jo din sønn og det ville være merkelig om du ikke skulle ha behov for det. Dessverre er det svært vanlig med tilbakefall. Det vet både behandlingsstedet og den som selv prøver å slutte med alkohol (eller andre stoffer). Noe av det aller viktigste i et behandlingsforløp er derfor ettervern og tilbakefallsforebygging. Dersom han nå har hatt en sprekk, eller begynt å drikke for fullt igjen, er det svært viktig at han igjen oppsøker stedet han var på og ber om hjelp. Det er ikke så mye annet du kan gjøre for ham enn å oppfordre ham til det, og hjelpe ham med det praktisk om det trengs.
Det er viktig at du (og mannen din) får hjelp til å stå i situasjonen, uansett hvordan det nå går med sønnen deres. Det er veldig vanlig at pårørende bruker all sin tid og energi på den som har et problem, uten at det hjelper noe særlig. Det som hjelper, er ofte å vende oppmerksomheten mot sin egen situasjon og sine egne bekymringer. Dere som er pårørende er ikke alene, og det finnes hjelp. Vi anbefaler dere å ta kontakt med et veiledningssenter for pårørende. Én mulighet er Veiledningssenteret for pårørende i Rogaland og en annen er pårørendesenteret i Stavanger (søk på kommunen dere bor i) eller ta kontakt med Pårørendesenteret sentralt.