4 måneder

Hei. Jeg har ikke drukket på 4 måneder. Før den tid drakk jeg alkohol nesten hver dag i 10-15 år. I blant 2-3 enheter, andre ganger opptil 10. Kroppen nyter godt av at jeg ikke drikker nå, men jeg merker fremdeles kløe over hele kroppen om natten. Er dette vanlig symptomer? takk for svar

Mann, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi si at det er veldig bra at du sluttet etter år med for høyt alkoholinntak. På lang sikt vil så høyt alkoholinntak gi helseskader, så det er godt å høre at kroppen din nyter godt av at du har blitt avholden. Årsaken til at du klør kan være mange, og behøver ikke ha sammenheng med ditt tidligere høye alkoholinntak. Men, det er viktig at du følger det opp, så vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med fastlegen din for en sjekk.