Urinprøver

Heisann, jeg har en venninde som har testet positivt på alle sine urinprøver. Jeg og min venninde har vitner til at hun ikke bruker rusmidler, og lurer da på hvorfor prøvene blir positiv for hver gang?
Hennes nåværende legekontor skriver ikke noe på uringlasset før prøvning, hun får ikke være med å kontrollere at de tar temperatur eller pH verdi, prøvene blir ikke sendt videre på screening når prøvene er positiv og det blir ikke tatt blodprøver. De skriver heller ikke opp hvilke medisiner hun står på fast eller ved behov. Hun har ikke fått undersøkt forbrenning og hun har autoimunsykdom.
Jeg som venninde synes ikke dette høres rett ut, og jeg sitter å ser på at de presser henne nedover, syns ikke dette er utført på en verdi måte.

Kvinne, 22 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det blir dessverre vanskelig for oss å uttale oss konkret om dette, når vi ikke vet hvilke stoffer hun tester positivt på, eller hvilke medisiner hun står på. Som du sikkert er klar over allerede, er det en rekke legemidler som kan gi positivt utslag på en rus-urinprøve. Men dette er sannsynligvis også noe de ansatte ved legekontoret er fullt klar over, og tar i betraktning når de tar disse prøvene. Hvorvidt positive prøver skal videresendes til en bekreftende analyse, avhenger av hvorfor hun tar prøver i utgangspunktet – dvs. hvorvidt det er slik at positive resultater vil kunne medføre juridiske konsekvenser, tap av rettigheter o.l. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen fra Fürst.
Du kan forsøke å snakke med Fürst Medisinske Laboratorium, for tekniske spørsmål om urinprøver. Du kan også snakke med Pasientforeningen eller Pasientombudet dersom det er slik at venninnen din behandles feilaktig av helsevesenet.