Ungdom og rusmiddel

Hei! Eg er ei jente i 9. klasse som for augeblikket skriv ein artikkel på skulen om ungdom og rusmiddel. eg har funne fleire sider på nett men ingen gir meg enkle svar som eg kan jobbe ut i frå. Det eg lurer på er:
Er dei unge som bruker rus klar over kva konsekvensar det har, og om dei er det kvifor brukar dei då fortsatt rusmiddel.
Kvifor er det ungdom som blir assosiert med rusmiddel og korleis kan vi endre det.

Kvinne, 14 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette var en interessant problemstilling. Her finnes det ganske mange mulige og ulike svar, men vi skal forsøke å holde det kort og generelt.
1. Når det gjelder hvorvidt ungdom er klar eller ikke klar over mulige konsekvenser ved rusbruk, er nok svaret både ja og nei. Noen ungdom er godt opplyst og reflektert rundt rusmidler og egen rusbruk, mens andre er motsatt. De fleste er nok et sted imellom disse posisjonene, uten at det finnes noen klare tall her. Uansett er det slik at de aller fleste rusmidler har både mulige positive/ønskede virkninger, og mulige negative/uønskede bivirkninger. Når man velger å innta et rusmiddel, vurderer mange det kanskje slik at de mulige positive/ønskede virkningene veier opp for de mulige negative/uønskede bivirkningene. I tillegg kan rusmiddelbruk ofte handle om nysgjerrighet, gruppepress og/eller sosial tilhørighet. I noen tilfeller velger enkelte også å bruke rusmidler fordi de har det vanskelig, og opplever rus som en type virkelighetsflukt.
2. Vår erfaring er at rusmidler langt ifra er et fenomen som er forbeholdt ungdom; rusmidler brukes av personer i alle aldre, fra alle samfunnslag. I media dukker det stadig opp artikler som omhandler rus og andre befolkningsgrupper enn ungdom, som f.eks. eldre, ansatte ved en arbeidsplass, foreldre og lignende. Men nå er det engang slik at de fleste debuterer med et rusmiddel i ungdomsårene, noe som gjør at man kanskje retter spesielt mye oppmerksomhet mot ungdom og rus. I tillegg er det også ofte slik at enkelte eksperimenterer med rusmidler i ungdomsårene, men gradvis gir seg med dette etter hvert som de blir eldre – selv om det finnes mange unntak her.
Uansett: ettersom det altså er slik at ungdomstiden for mange er en tid der rusmidler i større eller mindre grad utgjør en del av livet, vil det nok fortsette å være slik at man assosierer rusmiddelbruk med ungdom. Men dette trenger jo ikke være noe negativt; på denne måten kan man f.eks. jobbe forebyggende med å redusere skadelig bruk av rusmidler blant ungdom. Faktisk viser statistikker at ungdom drikker stadig mindre alkohol i dag enn tidligere, se f.eks. UngData-rapporten 2017 (s. 97) eller Rusmidler i Norge 2016 (kap. 2.7.1).
Se også våre sider Veiledning til skoleoppgaver.