Ufør – må hente Metadon på apotek

Har gått på metadon siden 2002 og i 2006 ble min ansvarsgruppe oppløst og jeg ble overlatt til meg selv frem til for ca en måned siden. Da jeg har vært helt uten sidemisbruk og ikke har hatt en sprekk på over tolv år, og hentet metadon en gang i uken i 15 år ble jeg svært provosert da ARA Jessheim plutselig skulle ha meg til å hente på apoteket daglig. Jeg ble fryktelig motivert og kuttet brått på 100 mg og har ligget hjemme med absdinenser i 9 dager med motiv om å kutte alt da jeg har 16 års avstand fra rusmiljøet. Begynte å bli så ør i hodet etter null søvn at jeg måtte ta 30 mg metadon på dag syv, vil dette føre til at jeg må begynne på nytt eller har det satt meg tilbake på noen måte er mitt spørsmål? Dette er mye tøffere enn noe jeg har opplevd før så jeg håper på raskt svar da jeg begynner å bli desperat. Jeg fikser smertene men når ikke hodet fungerer pga søvnmangel blir det verre selv om jeg må klare dette uansett.

Mann, 47 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig forståelig at du ble frustrert og provsert av at du måtte hente metadon daglig etter så lang tid i LAR. Det er jo fint at du ble motivert, selv om dette var en kjedelig grunn for motivasjonen. Du burde jo absolutt forvente et svar på hvorfor ARA Jessheim plutselig skulle ha deg til å hente på apoteket daglig. Vi kan legge ved noen lenker under så du har noen å kontakte angånede dette.
Når det gjelder spørsmålet ditt om  30 mg metadon på dag syv, vil føre til at du må begynne på nytt, så vil det ikke det. Du har jo allerede vært ni dager uten, og klarer deg da på lavere doser. At du i det hele tatt har holdt ut i ni dager, er jo ganske imponerende. Dersom du klarer å trappe deg ned fra 30 mg fremover nå, vil ikke det være å begynne på nytt.
Når det gjelder om dette har satt deg tilbake, så kommer det litt an på hvor du ønsker å ende opp. Vil du trappe deg helt ned/av metadon? I så fall har du blitt satt litt tilbake, men ikke så mye. Med utgangspunkt i der du er nå, kan du prøve å trappe ned til ca 10 mg og deretter legge deg inn til avrusning.
Det er kanskje bedre å ta en liten dose daglig enn å gå på en større sprekk eller være veldig dårlig i lang tid. Dersom du bruker en liten dose daglig, kan du være i form til å planlegge litt mer konkret hva du ønsker fremover. Da er det viktig å snakke med noen som kan støtte deg og gi deg tips om hvordan det er best å gå frem. Her er noen tips til steder du kan kontakte, både for informasjon om veien videre og i tilfelle du vil klage på behandlingen fra ARA.
• Pasientforeningen. Norsk Pasientforening (NP)  gir støtte og hjelp i enkeltsaker til pasienter som opplever problemer i alle deler av helsevesenet, privat og offentlig.
• Pasient og brukerombudet i ditt fylke kan bistå deg med å gjøre en vurdering av din sak og gi råd og veiledning om hvordan du bør gå videre.
• Du kan ta kontakt med Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon og få litt input fra andre som kanskje har vært i liknende situasjoner som du er nå.
• Du kan også snakke med LAR-nett. Dette er en brukerorganisasjon for LAR-pasienter. Det er sikkert noen der som har opplevd liknende situasjoner som deg, og som kan gi deg noen tips.
Ta gjerne kontakt igjen dersom du har spørsmål eller vil ta en prat.