Trappe ned Oxycontin 40 mg X 4

Hei jeg heter (Anonymisert. Red.)
Har et lite spørsmål , vil så gjerne trappe ned medisiner jeg går pr nå på Oxycontin 40 mg X 4
og Oxynorm 10 mg X 5 Jeg har de siste 5 årene hatt 5 store operasjoner i høyre fremfot,sånn ca fra ankelen mot tærne .Har jo nærmest vært akutte sterke smerter både før under og etter operasjon.Har hentet bein fra både hofter og leggbein for og bedre foten.Jeg tenker jeg ligger på runt 4-5 på smærteskalaen , har hatt skruer og metallplater ut og inn.Nå har jeg 7 skruer og en liten metallplate som avstivning. Nå er det stabilt dårlig Mvh NN

Mann, 49 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom du har mulighet til å bruke en del tid på dette, vil det være lettere. Vi kan ikke gi deg en fasit på hva som er best, men det er helt klart at jo langsommere du trapper ned, jo lettere er det. Du kan f.eks. prøve å gå ned 40 mg i uka, da vil det ta fire uker. Men dette er kanskje for raskt. Og du må jo veie nedtrappingen opp mot smertene. Det går an å snakke med legen din om et delmål, f.eks. å komme deg ned i et gitt antall/gitt mengde medikamenter og se hvordan det blir. Et sted å begynne kan jo være å halvere dosen i løpet av tre til fire uker og se hvordan det da ligger an med smerter og ev. abstinenser. Går det fint, kan du halvere og evaluere det igjen.