Soveproblemer

Hei. Jeg har slitt psykisk siden jeg var 12 år. Når jeg fylte 18 begynte jeg med en del reseptbelagte piller. Har mer eller mindre gått fast på imovane i snart 10 år. Går nå på 2×7.5 imovane til natten. Men dette funker ikke lenger. Sobril, rivotril og stesolid er ikke noe jeg vil ta lenger. Så jeg lurer på hva mogadon er? Er det sterkere enn imovane? Og varer det lenger enn imovane? Nå er jeg heldig om jeg får 3 timer etter jeg har tatt imovane. Bruker også 6×10 vallergan, noe som hjelper om jeg bruker det annenhver dag eller sjeldnere. Har prøvd det meste av benzo og antidepressiva osv. Slik som nozinan, seruqel osv. Seruqel måtte jeg slutte med for et par år siden pga gikk opp 30 kg. Så utifra det jeg skriver her, kunne mogadon vært noe for meg?

Kvinne, 27 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Mogadon er et legemiddel som har en del fellestrekk med Imovane, men også enkelte ulikheter. Mogadon er et benzodiazepin med virkestoffet nitrazepam, mens Imovane er en kjemisk slektning av benzodiazepin-gruppen, med virkestoffet zopiklon. Imovane virker ofte noe hurtigere, mens virketiden av Mogadon kan være betydelig lengre. Vi anbefaler at du sammenligner avsnittet «Egenskaper» i Felleskatalogens omtale av Mogadon og Imovane. Men: hvorvidt Mogadon er noe for deg, har vi ikke anledning til å uttale oss om. Dette er noe du må diskutere i samråd med legen din.