Sosial angst og depresjon

Hvordan då hjelpe til å komme i arbeid pga sosial angst og depresjon. Får ofte panikkanfall! Samboeren min vil ut i jobb men pga disse problemene hans er det utrolig vanskelig for han å bare hoppe inn i arbeids livet.
Han vil prøve sobril for en liten periode slik at jobbintervju og ikke minst det og treffe nye mennesker hele tiden skal bli et hinder for hverdagen. Håper noen know hjelpe eller før noen råd ????????
Mvh bekymret samboer

Mann, 34 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er forståelig at du bekymrer deg for samboeren din. Nå er det engang slik at problemstillingen omkring angst/depresjon og arbeidsliv faller litt utenfor vårt kompetanseområde; her anbefaler vi at han snakker med en spesialist på dette emnet, som f.eks. en psykolog, eller en annen type terapeut, jobbsøkerkurs eller lignende. For øvrig støtter vi tanken om å få ham ut i arbeidslivet – dette er en fornuftig målsetting, som sannsynligvis også vil ha positiv innvirkning på hans mentale helse på sikt.
Når det gjelder bruk av Sobril, kan den angstdempende/beroligende virkningen i mange tilfeller være en positiv effekt. Men vær obs på at dette også er et sterkt vanedannende legemiddel, og bør unngås å brukes i større omfang enn nødvendig. Her bør han uansett konsultere med legen sin for råd.