Hei. Vi har et skoleprosjekt om ecstasy og lurte på om dere kunne forklare oss hvordan man kan bli rusfri fra dette stoffet. På internett står det bare om hvordan man håndterer det dagen etterpå. Derfor trenger vi deres hjelp.
Hilsen (NN) skole, 7b

Kvinne, 12 år fra Oslo
(Spørsmålet er anonymisert)
RUStelefonen svarer:
De fleste som slutter med ecstasy, gjør det fordi de oppdager at det kan få ganske store negative konsekvenser både på psyken, og kroppen, og at det koster ganske mye penger. Kort sagt, mange merker at det koster mer enn det smaker. De fleste som slutter da, de gjør det uten å få noen behandling eller innleggelse. De bestemmer seg for å slutte og så gjør de det selv. Kanskje de finner venner som ikke bruker stoff/ecstasy, de finner andre hobbyer, begynner med idrett, slutter å feste. Kort sagt, de begynner å leve et sunnere liv uten å få behandling.
Men noen skjønner at de trenger behandling (kanskje de er mer avhengige) og da går de til legen sin. Der sier man fra at «jeg sliter med ecstasy, jeg bruker det alt for mye og trenger hjelp til å slutte». «Ok», sier legen, «det er jo bra du vil slutte! Jeg kan henvise (søke deg inn) til behandling.»
Det finnes flere typer behandling som legen kan henvise til. Her er noen eksempler:
- Avrusning. Hvis en person har brukt mye av et stoff, får h*n abstinenser når h*n prøver å slutte. Da går det an å komme på an avrusingsklinikk og være der til man er bedre. Det kan ta noen dager, eller noen ganger flere uker å bli «frisk». Når man er på et sånt sted, er det ikke så mye som skjer, for man har jo abstinenser og orker ikke gjøre noe. Folk der får også medisiner mot angst og kanskje for å få sove litt på natten.
- Poliklinikk eller «dagbehandling». Poliklinikk betyr at en person bor hjemme hos seg selv, og går til et sted (feks. en psykolog eller noe liknende) og prater. Det kan feks. skje en gang i uka. Så går man dit og får hjelp og støtte av psykologen og forteller hvordan det er uten ecstasy. Og man planlegger hvordan man skal legge opp uka uten å havne i situasjoner der det er risiko for å ta stoff.
- Innleggelse over lengre tid. Dette kalles «døgnbehandling». Noen ganger kan folk være på et behandlingssted i mange måneder, kanskje opptil to år. Da bor man der. Det kan feks. være på landet, på et sted med natur og dyr osv, eller det kan være ved en by. Det varierer. Der bor det mange andre som også sliter med rus, og de har et fellesskap sammen og aktiviteter sammen. Så har de ofte grupper der de sitter og snakker om livet, om hvordan det skal bli når de er ferdige med behandling, hva de gleder seg til, hva de gruer seg til osv.
På alle de stedene vi har ramset opp her, kan det være folk som har brukt både ecstasy og andre stoffer. Flere av dem har brukt flere ulike stoffer, i blant alkohol og tabletter også.
Vi håper dere fikk litt mer inntrykk av hvordan folk slutter med ecstasy, og at det blir et bra skoleprosjekt.