Rusavhengighet

Jeg kjenner noen som bruker stoff men er redd for å få hjelp fra legen for at han har to barn. Redd at noen tar over omsorgen til barna. Hvordan skal jeg hjelpe han?

Mann, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du kan jo forsøke å snakke med mannen. Den eneste som virkelig kan endre på problemet er jo den det gjelder. Hvis rusmisbruket går utover barna hans så har han eller de som ser det faktisk et ansvar om å søke hjelp eller si fra. Det er faktisk mange med rusproblematikk som får god hjelp av feks. barnevern, uten å bli fratatt omsorgen for barna. Det kommer også an på omfanget av konsekvenser av rusbruken. Det er veldig vanskelig for en som har utviklet rusproblematikk å alene endre på sine vaner, eller å egenhendig be om hjelp.
Du kan ved behov anonymt kontakte Veiledningssenter for pårørende til rusavhengige. Eller du/dere kan ringe oss i åpningstiden på 08588 (11-19). Det er godt og viktig at du bryr deg!