Ritalin/Conserta

Hei , Jeg har sp, mål ad Ritalin/ Conserta og vektreduksjon, Har hørt noen benytte det som slankemiddel i kortere perioder hvis man ønsker å gå raskt ned i vekt. Hva slags dose er da evt nødvendig og hva er bivirkningene

Kvinne, 47 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi har dessverre ikke anledning til å angi noen dosering for hvordan du kan bruke metylfenidat (Ritalin/Concerta) som et slankemiddel – dette blir en type brukerveiledning vi ikke gir. Derimot kan vi tipse om at du finner en omfattende oversikt over mulige bivirkninger i Felleskatalogens omtale av Ritalin og Concerta. I tillegg til disse mulige bivirkningene vil vi også påpeke at metylfenidat potensielt kan være vanedannende, samt at du risikerer straffeforfølgelse dersom du anskaffer/besitter/bruker reseptpliktige legemidler uten selv å ha resept på disse.
Valget er selvsagt ditt, men vår oppfordring til deg blir altså å slanke deg på mer tradisjonelle måter, dvs. via et sunt og variert kosthold samt regelmessig mosjon. Du kan også snakke med legen din om vektreduksjon.