Regne om måleenheter for thc i blod

Hei.
I «Forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m» står grensene oppgitt i «µM fullblod». Hvis man kjøper seg tester selv derimot er ofte cut-off verdien oppgitt i ng/ml. Er det noen måte å regne mellom disse verdiene? Finnes det tester man kan kjøpe selv som vil gi resultater likt apparatene politiet bruker?
Litt dumt om man ikke kan teste seg selv for å være på den sikre siden. For de som har brukt alkohol er det jo veldig enkelt, de bare kjøper seg et alkometer og leser av…

Mann, 20 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når man skal beregne hvor mye av et rusmiddel eller legemiddel som er inntatt og følgende i varierende grad påvirker personens kjøreevne, måles mengden av stoffet i blod og/eller urin. Disse verdiene oppgis enten som stoffkonsentrasjon eller som massekonsentrasjon. Du kan finne veiledning på omregning av disse to verdiene i farmakologiportalen.no. I trafikksaker sendes alltid prøven inn til et godkjent laboratorium der anaylsen utføres under strenge vilkår. Laboratorie-analyser er mer nøyaktige og pålitelige enn hurtigtester.
Hvis du ønsker å ta egne rusmiddeltester som tester utfra samme cut-off verdier som politiets måleapparater så kan du anskaffe deg samme type/merke apparat. Vi vet ikke om det er mulig. Du kan ta kontakt med NORMAL og spørre dem om de kjenner til tester på det åpne markedet som oppgir samme cut-off verdi som straffbarhetsgrensen. Hvis du finner en spytt-tester med samme cut-off, kan det gi deg en pekepinn (påvisningstiden i spytt er omtrent som blod). Dette vil ikke gi deg et nøyatig resulat, men anslå om du er over/under.
For å være på den helt trygge siden bør man følge den generelle huskereglen om at THC kan påvises i blodet ca 6-12 timer. Vil du være på den sikre siden, kan du beregne et døgn.
Vi legger ved Forskrift om faste grenser for påvirkning av andre berusende eller bedøvende middel enn alkohol m.m dersom du er interessert i å kikke på den.