Oxycontin

Hei! Jeg holder på med avvenning av oxycontin og har da tatt tramadol for å minske smertene og ubehaget ved avslutningen. Leste nå at tramadol kan virke på samme måte som et opiat når det blandes med kjemikaliene i kroppen. Lurer jeg meg selv når jeg tar tramadol i morfin avvenningen? Er det verre abstinenser vel oxy slutt, eller er tramadol verre? Og hvor mye tramadol skal til for å bli avhengig og abstinenssymptomer kommer ved slutt av dette?

Mann, 30 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Ja – Tramadol er teknisk sett et opiat, eller mer spesifikt et opioid, dvs. et syntetisk fremstilt opiat. Det vil si at virkningen på mange måter kan sammenlignes med morfin, selv om det også er enkelte forskjeller i virkemåte og hvordan virkestoffet tas opp i systemet ditt. Tramadol vil i tillegg virke hemmende på reopptaket av serotonin og noradrenalin i hjernen, noe som setter Tramadol i en viss særstilling blant øvrige opiater/opioider. Samlet sett betyr dette – som du spør om – at Tramadol i seg selv kan virke vanedannende, og vil kunne gi abstinensplager ved seponering etter en viss tids bruk. Hvor lang tids bruk det vil være snakk om er varierende, men ofte vil slike plager kunne melde seg etter kun en ukes regelmessig bruk.
Når det gjelder spørsmålet om hvilken abstinens som oppleves verst av Tramadol og OxyContin, har vi dessverre ingen sikre svar til deg. Dette vil variere fra person til person, og avhenger i stor grad av i hvilket omfang de enkelte legemidlene har vært brukt, samt hvordan de trappes ned. Likevel omtales gjerne OxyContin til sammenligning som et mer potent/kraftig legemiddel, og som sådan er det nok ikke urimelig å anta at de påfølgende abstinensplagene vil være tilsvarende kraftige.
Du kan lese mer om Tramadol-avhengighet og -abstinens i denne artikkelen fra Relis.