Nobligan Retard -abstinenser?

Hei, jeg har gått på Nobligan Retard i ca 4 måneder pga uviss årsak til smerter i halve kroppen i nærmere 5 år. Den første måneden brukte jeg 100 mg morgen og kveld, men byttet deretter til 150 mg morgen + 50 mg vanlig Nobligan innimellom ved behov og også noen ganger 1 g paracet. Selv med denne dosen hadde jeg mye smerter hver dag. Jeg fikk også ofte bivirkninger som sterk hodepine, kvalme og oppkast. Ble derfor rådet av legen om å slutte på Nobligan Retard. Sluttet brått for 4 dager siden. Sliter nå med å sove. Har kun sovet 1-3 timer per natt de siste 4 nettene. Jeg opplever også at hendene og føttene mine føles varme, hovne og urolige. Jeg klarer derfor ikke å ha de under dynen, selv om jeg ellers kan være kald eller normal på resten av kroppen. Jeg får også vondt på ett punkt i halsen noen ganger i løpet av natten og nyser en del i løpet av dagen.
Er dette typiske abstinenser ved avsluttet bruk av medikamentet? Hvor lenge kan jeg forvente at det varer? Blir veldig sliten av å ikke få sove, men klarer ikke å sove av den grunn.

Kvinne, 35 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er flott at du ønsker å slutte med Nobligan, men å slutte brått er ikke anbefalt. Du er jo likevel godt i gang, og det er lovende. De symptomene du beskriver er helt typiske ved opiatabstinenser. Du kan lese mer om opiatabstinenser og behandlingen av dem her. Det er ikke uvanlig at man i abstinensperioden kan bli hypersensitiv via de ulike sansene (feks lukt, skarpt lys, følsom hud etc.) eller på ulike kroppsdeler – slik du beskriver. Abstinenser på tramadol/Nobligan varer som regel noen dager. Nysing forekommer mest de første dagene. Gradvis vil symptomene bli mildere, eventuelt sug vil slippe mer tak og søvnen vil normalisere seg. Mange opplver at søvnproblemene er det som varer lengst, opptil to, tre uker. Du kan jo snakke med legen din om evt. medisinsk hjelp for dette en periode.
Noen rapporterer at legemiddelet Immodium hjelper mot akutte opiatabstinenser, men det er ikke formelt dokumentert. Grunnen kan være at virkestoffet binder seg til de samme reseptorene som opiater gjør, og at symptomer derfor kan dempes. Immodium er egentlig ment mot diarè og kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Du kan evt. spørre en farmasøyt på apoteket om dette.
Retretten i Oslo kan man få gratis NADA-akupunktur mot senabstinenser fra medikamenter og stoff. Tilbudet er for alle som trenger det, og mange påstår det hjelper mye. Det er bare å møte opp uanmeldt i åpningstiden. Akupunktur settes hver hele time fra 10-17 på hverdager.
PS! Vi minner om at dette ikke er en akuttjeneste og at det kan ta opptil en uke å få svar på hjemmesidespørsmål.