Merker man på en person som tar foreskrevet dose Tramadol?

Hei. I hvilken grad vil det synes på en kvinne på 50 om hun tar en «sunn» dose tramadol foreskrevet av lege for smerter i skulderen? Kvinnen det gjelder opptrer merkbart beruset, surrer og rører, glemmer ting hun skulle hatt med seg osv. På forhånd takk!

Mann, 23 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi deg en fasit på dette. Men dersom hun har fått foreskrevet en vanlig dose Tramadol og har brukt det noen ganger, vil du ikke merke det på henne så tydelig som du beskriver. Det du beskriver høres derimot ut som en rusa person. Det kan hende hun ikke bare bruker Tramadol, det kan være andre medikamenter inne i bildet; det kan hende hun tar flere enn foreskrevet; det kan hende hun drikker eller bruker andre rusmidler i tillegg; det kan hende hun lider av andre sykdommer. Det er mange muligheter. Men dersom dette er en ellers frisk person som ikke bruker andre rusgivende stoffer eller medikamenter, så er det ikke vanlig å reagere sånn på en normal bruk av Tramadol etter en tilvenningsfase.