Hvor mye skal til for å ta overdose av marihuana? Og hva skjer hvis du tar det? Har lest at det ikke er noe særlig farlig, hvertfall ikke like farlig enn alkohol, med tanke på at 88000 i USA dør hvert år av alkohol og dødsfallet av marihuana er 0.

Mann, 16 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier – ingen dør av marihuana-overdose. Det ville i så fall kreve helt urealistisk store mengder, og vi er ikke kjent med at dette noensinne har skjedd. Men selv om man ikke dør av det, kan cannabis likevel ha enkelte negative bivirkninger. Eksempler på slike bivirkninger er f.eks. ulike typer psykisk ubehag, søvnvansker, nedsatt konsentrasjonsevne og nedsatt hukommelsesevne. Dette er riktignok kun mulige bivirkninger, og ikke noe alle nødvendigvis opplever. Risikoen for slike bivirkninger øker vanligvis i takt med hvor mye man bruker og hvor tidlig man begynner. Det er alltid individuelle variasjoner når det gjelder risiko.
Hvis du er nysgjerrig på hvordan tallene ser ut i Norge hva gjelder alkohol og sykdom/død, anbefaler vi at du leser rapporten Rusmidler i Norge 2016, kap. 2.11.