Problemer etter Rivotrilbruk

Jeg ble 17 år medisinert med rivotril og siste 12 år hele 2 mg hver dag. Jeg var avhenhig og det var veldig tøft å leve med. Jeg visste ikke at jeg ble avhengig. I 2012 ble jeg psykotisk og helt forvirret på grunn av jeg fikk bo,t å betale 9000 eller gå i fengsel 21 dager. Jeg ble syk og gikk til fengsel. Fra første dag de stoppet rivotril så ble jeg så syk og dårlig at jeg fikk abnormale smerter og halusinadjoner at jeg ville ta livet mitt. Jeg klarte ikke bare. Jeg var forsyk til å si ett ord om at jeg har det sånn. Jeg ble som brent i en jarnkule av ild. Mens jeg skriver dette tårene renner. Jeg fikk ikke oksygen. Fikk ikke puste. Kroppen min i sengen hoppet i lufta så datt jeg ned fra senga. Jeg husker at smertene gjørde at jeg skrek til døden. Husker at jeg fikk to ganger akutt sykiater på rommet. Rett og slett denne måten å medisinere meg av lege samt å seponere rivotril er noe grusomste jeg har opplevd. Nå i fire år lider jeg fortsatt av det. Jeg har unormale blusirkulasjon svikt og leddene og musklene er sviktet. Jeg leste veldig mye om benzodizepiner på nettet. Kan ikke forstå at jeg ble satt i ett sykerom på fengsel som sykotisk og de seponerte rivotril…da ligget jeg der i stor risiko til å dø. Det leste jeg på nettet. Jeg var aldri så syk enn denne gangen. Har fortsatt halusinadjoner men ikke så kraftige som denne tiden i fengsel. Det spørsmålet jeg har er hvorfor nå etter snart 5 år jeg har kraftige puste problemer? Oksigen mangel. Hva skal jeg gjøre. Mvh.

Kvinne, 51 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når du har brukt Rivotril daglig i 17 år, vil det gi potensielt ekstremt ubehagelige abstinensplager å slutte brått. Dette har du jo dessverre erfart, og det er svært dårlig praksis å bråseponere en pasient/innsatt på dette legemiddelet fremfor å gjennomføre nedtrapping. Du kan vurdere om du skal kontakte Pasientombudet, for å snakke om hvorvidt det har vært begått noen regelbrudd i denne prosessen.
Når det gjelder pusteproblemene du beskriver, er det dessverre ikke mulig for oss å si noe om hva dette kan være, eller hvorvidt dette kan knyttes til bruk av Rivotril eller ikke. Dette er noe du må snakke med legen din om.