Inndragning av førerkort

I begynnelsen av februar i år var jeg hos min fastlege. Jeg har fortalt henne om mine psykiske svingninger som ingen leger har tatt alvorlig, og at jeg av og til (ca. Hver tredje helg) tar litt alkohol, alltid små mengder, for å få et lite midlertidig psykisk løft. Hun sa da at reglene for å inneha førerkort var blitt mye strengere og at jeg skulle ta blodprøver over tid, og at disse prøvene kunne vise alkoholbruk i fortid. Jeg hadde drukket små mengder øl fredag i uken før. Da jeg trener på helsestudio fem dager i uka og driver med løping, er dette ikke forenlig med stort alkoholinntak. Likevel, etter denne ene prøven, fikk jeg brev fra fylkesmannen at det var rapportert at jeg hadde en alkohollidelse og måtte levere fra meg førerkortet. En annen lege på samme legesenter har lest mitt prøvesvar og sier at det var så lavt at det var ingen grunn til reaksjon.

Mann, 66 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ut ifra hva du skriver her virker det som om du og legen din ble enige om å ta flere blodprøver over tid. Vi finner det derfor underlig at legen skulle rapportere inn til fylkesmannen allerede etter denne ene prøven. Du skriver ikke hva svaret på denne prøven var, men dersom den var under 0,3 på PEth-verdi, skal det være innafor. Vi vet ikke hva du legger i at du drikker «små mengder» alkohol, men slik du beskriver det virker det usannsynlig at du skulle få inndratt førerkortet på bakgrunn av denne ene testen. Vi vil anbefale deg å gå sammen med legen som var enig med deg, og sende inn en klage til fylkesmannen. I den forbindelese er det sikkert også greit å fortsette å ta flere prøver hos denne legen, så har dere flere prøveresultater å vise til.
Du kan lese mer om helsekrav til førerkort på førerkortveilederen.