Imovane – hva er det som gjør meg glad?

Jeg har dessverre tatt imovane over litt for lang tid, men jeg sover bedre nå, selv når jeg ikke tar den og har derfor tenkt til å slutte. Men jeg har et spørsmål om virkningen av imovane, for når jeg tar en halv tablett så får jeg en følelse av at ting generelt er bedre, at jeg blir mer glad, får lyst til å gjøre ting og blir utrolig interessert i det jeg driver med. Jeg lurer rett og slett på hva det er som skjer i hjernen da. Hva er det den inneholder som gjør dette med meg og hvordan kan jeg få frem mer av dette når jeg er helt uten imovane? Er det noe mat, drikke, trening, livsstil etc som også hjelper hjernen inn på denne gode følelsen?

Mann, 28 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Ja, dette er et tegn på at hjernen din utløser dopamin ved inntak av Imovane. De kan gi de reaksjonene du beskriver. Særlig hvis du begynner å bli avhengig. Da vil det bli en tydeligere overgang fra tilstanden uten Imovane til tilstanden etter du har tatt det.
Den beste måten å oppnå dette på uten Imovane, er nok å slutte (trappe ned); deretter handler det om å finne aktiviteter som du liker å holde på med og som gir en liknende følelse. Generelt sunn mat, sunn livsstil med trening og aktivitet vil hjelpe på dette. Men det tar nok tid og krever en innsats. Handlinger som gir direkte utløsning av dopamin er ting som vi mennesker er «programmert» fra naturen til å reagere på; eksempler er: spise mat og ha sex.
Du kan snakke med legen din om nedtrapping. Se også vår artikkel Hjelp til å slutte med benzodiazepiner.