Imovane

Hei.
Jeg ble tatt under bilkjøring her om dagen etter å ha inntatt 30mg Imovane.
Min vekt er 110kg å Høyden min er 182.
Lurer på hvor lenge jeg kan miste lappen på denne dosen?
Mann, 46 år fra

RUStelefonen svarer:
Det kommer helt an på hvilken mengde du hadde i blodet på tidspunktet prøven ble tatt. Dette er, i tillegg til mengde, avhengig av hvor lenge det var siden du tok medikamentet. Dette varierer uavhengig av om du veier mye eller lite. For informasjon om mengder som tilsvarer alkoholpromille, se denne tabellen over faste grenser i trafikken. Imovane inneholder zopiklon og det er det stoffet du må se på. Straffene er – etter at det er omregnet til promille – de samme som for alkohol.
Ta gjerne kontakt igjen dersom du har flere spørsmål eller etterhvert får vite mengde virkestoff du hadde.