Hvordan kan man slutte?

Hei jeg har en skole oppgave om narkotika og lurer på hvordan man kan slutte ved bruk av marihuana og kokain. Også hvorlang tid det kan ta og om man må bli innlagt et sted for å slutte?

Kvinne, 12 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er mange mulige måter å slutte med disse rusmidlene på. Mange gjør dette på egenhånd, via motivasjon, viljestyrke, planlegging, støtte fra venner/familie og lignende. Andre trenger derimot profesjonell hjelp for å kutte ut sin bruk av disse stoffene. Da kan de bli lagt inn til behandling. De tre vanligste behandlingsformene er:
• Poliklinisk behandling (regelmessige samtaler med en spesialist)
• Akutt avrusning (en innleggelse over kort tid, hvor man får hjelp til å få alle stoffene ut av kroppen)
• Kort- eller langtidsinnleggelse (hvor man bor på en klinikk over en lengre periode og går i terapi der)
I tillegg finnes for eksempel også Hasjavvenningsprogrammer, eller selvhjelpsgrupper som NA (Anonyme Narkomane). Du kan også finne noen generelle tips og råd i våre artikler Hjelp til å slutte med cannabis og Hjelp til å slutte med kokain.