Kreatinin-nivåer etter alkoholinntak

Jeg bruker til vanlig meget lite alkohol. (en til to enheter i uka) Men tirsdag 24. oktober var jeg på en avslutningsfest og inntok 5 – 6 glass med vin som er langt mer enn det jeg har drukket på lenge. Onsdag 25. oktober tok jeg en kreatininprøve fordi jeg skal ha CT av tykktarmen. Kreatinin-nivået ble da målt til 139 som er en god del høyere enn tidligere målinger. Er det grunn til å tro at denne høye målingen skyldes alkoholinntaket dagen i forveien. Eller forteller det noe om en nedsatt nyrefunksjon? J(eg har tidligere fått påvist lettere nedsatt nyrefunksjon.)

Mann, 74 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, så vi må svare deg på dette ut fra generell erfaring.
Vi antar, da du tidligere har hatt noe forhøyede verdier grunnet nedsatt nyrefunksjon, at dette er årsaken. Dersom nyrene dine har nedsatt funksjon, kan det hende de ikke klarer å rense unna slik de skal, og dermed stiger verdiene. I denne forstand har jo alkoholinntak en indirekte innvirkning på verdiene. Derfor anbefaler en pasienter med nyreproblemer å være forsiktige (noe du forsåvidt uttrykker at du er). Det kan også hende du har vært noe dehydrert etter alkoholinntak, og dette kan også påvirke verdiene. Fürst medisinske laboratorium har en god artikkel om kreatinin og faktorer som kan påvirke verdiene. Legehåndboken gir mer utfyllende informasjon.