Hvordan forholde seg til en kjæreste som drikker?

For snart 2 mnd siden innledet jeg et forhold til en mann som jeg ganske fort oppdaget hadde et alkoholproblem. Vi har veldig sterke følelser for hverandre og vi har det veldig bra sammen, men forholdet blir selvfølgelig påvirket av drikkingen hans. Han har hele tiden vært åpen om både alkoholproblemene og årsaken til dem. Han har også et sterkt ønske om å slutte å drikke. Forholdet vårt er jo helt i startfasen, men jeg har blitt veldig glad i ham og vil veldig gjerne støtte han på veien. Hvordan gjør jeg det?

Kvinne, 41 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at kjæresten din har vært åpen i forhold til alkoholproblemet sitt og at han ønsker å gjøre noe med problemet. For det er jo først og fremst han som må ta tak i dette, det du kan tilby er å være en god støtte.
På rushjelp.no kan kjæresten din teste sitt alkoholbruk og der ligger det også et selvhjelpsprogram.
Skulle det vise seg at kjæresten din har behov for mer omfattende hjelp, finnes det mange ulike tilbud , tilpasset den enkeltes behov og ønsker. Informasjon om hvordan hjelpeapparatet fungerer  finner dere på våre hjemmesider. Hvis det er slik at han ønsker/trenger hjelpe gjennom helsevesenet, bør dere/han ta dette opp med sin lege. Slike tilbud om alkholavvenning er en del av den offentlige helsetjenesten og koster ikke noe for pasienten.
Hvis du/dere har behov for litt grundigere veiledning så kontakte oss gjerne på telefon 08588 ( alle dager 11 -19, tirsdag og onsdag 10-19) eller chatt ( hverdager 11-17 , tirsdag og onsdag 10-17.)