Er jeg alkoholiker?

Heisann! Takk for fin side:)
Jeg har problemer, og jeg drikker for mye.
Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre…
Jeg har alltid festet mye, og vært glad i vin og drinker. Jeg jobber som
Byggeleder, det fikser jeg greit, og de fleste jeg jobber med tenker jeg er topp. Jeg er homo, samboer med en som drikker en del mer enn meg, og vi har to barn på 4 og 7.
Vi har begge gode jobber, klarer oss økonomisk, og vi er nok ansett som bra folk,
Men vi drikker oss fulle hver kveld.,,
Og jeg tenker etterhvert at vi har endret verdigrunnlag, fra å være to personer som hadde sex hele tiden, nå er vi to personer som blir fulle hele tiden. Det er ikke så kult.
Så hva gjør jeg?
Nå lager vi en sen middag etter at ungene har lagt seg, og så bøtter vi ned på vin. Denne spiralen kommer til å føre oss rett til helvete.
Jeg vil beholde typen min. Vi må endre verdigrunnlag, hvordan gjør vi det?

Mann, 37 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Takk for et åpent og ærlig innlegg! Du beskriver at dere hadde et godt samliv som nå er preget av høyt alkoholforbruk. Dere har omsorgen for to små barn. Du ønsker at dere finner en måte å endre verdiene deres på. Det som helt klart må skje da, er en faktisk endring i drikkemønsteret til dere begge. Enten at dere lærer å drikke mye mindre eller at dere kutter alkoholen helt ut. Drikkingen må isåfall erstattes av en bedre og mer levelig løsning, til beste for dere og barna.
Det er viktig at dere snakker åpent og konstruktivt sammen om hvordan situasjonen er, og om hvordan dere ønsker det skal være. Hvor mye går dette utover barna? Lider de som følge av drikkingen? Hva er dere villige til å gjøre for å komme dit dere ønsker? I hvilken grad bør barna involveres? Har dere de samme intensjoner, tenkemåte og virkelighetsoppfating? Hvilke mål skal dere gå for? Deretter kan dere utforske alternativene dere har for å oppnå endring.
Det finnes flere måter å få hjelp til dette på. Dere kan jo begynne med å sjekke ut rushjelp.no. Der kan man ta en selvtest og benytte seg av et selvhjelpsprogram, for å drikke mindre eller slutte helt. Mange mennesker får også stort utbytte av selvhjelpsgrupper som AA og NA. Det er lett tilgjengelig, anonymt og gratis. Kanskje dere kan gå sammen eller hver for dere på et møte, og gjøre dere opp en mening videre derfra. Hva har dere å tape på å prøve ut noe nytt?
Om dere får et behov for profesjonell hjelp og behandling så må man generelt ha en henvisning fra lege eller psykolog, med mindre det er et privat foretak/behandlingssted hvor man må dekke utgifter selv. Det skilles mellom poliklinisk behandling (feks. DPS, psykolog, gruppeterapi etc.) og heldøgnsbehandling på institusjon. Det er ofte noe ventetid fra henvisning er sendt til behandlingen kan starte. Mange behandlingstilbud dekkes av det offentlige og det er fritt valg av behandlingssted (fritt sykehusvalg). Evt. reiseutgifter dekkes da av Helfo. Behandling ved innleggelse varer fra noen få uker til flere måneder. Det finnes også behandlingstilbud for familier der hele familien, barn og foreldre, legges inn og deltar i behandlingen. Feks på Modum Bad har de et slikt tilbud. Du kan også ringe Pasientrådgivertelefonen for fritt sykehusvalg800 41 004. Der kan man finne ut hvilke tilbud som dekkes av det offentlige utfra der man bor.
Som omsorgspersoner for to barn på 4 og 7 år har dere et viktig ansvar. Selv om dere er aldri så gode foreldre ellers for dem, så vil drikking i et slikt omfang gå utover barna. Direkte eller indirekte. Om dere ikke har orden, harmoni og balanse så vil det påvirke dem. Dessuten så forstår ofte barn mye mer enn vi voksne tror. Andre voksne kan dessuten observere ting og bekymre seg. Ikke sjeldent blir barnevernet tipset om foreldre som har rusproblemer, inngrep må gjøres i alvorlige tilfeller. Barnevernet samarbeider faktisk i mange saker med foreldre som trenger hjelp når rusproblmatikk og samlivsproblemer setter omsorgsevnen på prøve.
Hvis dere skulle ha behov for hjelp i parforholdet eller ha spørsmål om familieveiledning så kan dere finne nyttig informasjon på familievernkontorets nettsider. Ved behov må du/dere gjerne ringe oss anonymt på 08588 i åpningstiden (11-19/10-19 tirsdag og onsdag).