Dimetyltryptamin – hvorfor er DMT ulovlig?

Et spørsmål som jeg har hatt en god stund nå og ikke greid å få et svar på er:
«Hvorfor er ikke dimetyltryptamin/ DMT lovelig i Norge når det kurerer
schizofreni, avhengighet til all rus, frykt, deprisjon, skader fra misbruk av smertestillende, og at det ikke er avhengig i noen funksjon? Det er bare at jeg forstår ikke hvorfor dette reseptet er ikke lovelig tilgjengelig i Norge. Jeg forstår det er en bakdel det med euforien som bli puttet inn i induidet som tar til seg dette (n-n_:DMT), men jeg forstår det ikke! Kan en av dere svare? Er det sånn at det er for dyrt? Er veldig intresert i hvorfor noe som er så banebrytende (i beskrivelse, har ikke testet selv) er utligjengelig og ulovelig !»
Takk for deres tid!
mvh en livs vandrende intresert skapning på leten.

Mann, 16 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er nok en kraftig overdrivelse å si at DMT kurerer schizofreni, rusavhengighet, frykt, depresjon, og skader fra misbruk av smertestillende. Grunnen til at du ikke har greid å finne svar på ditt spørsmål, er nok nettopp fordi det ikke finnes belegg for å hevde dette. Riktignok finnes det sannsynligvis mange enkeltepisoder hvor bruk av DMT har hatt positiv innvirkning på ett eller flere av disse elementene – særlig når det inntas i form av Ayahuasca – men noen mirakelmedisin er det likevel ikke. De problemene du nevner er ofte ganske sammensatte, og krever ofte også andre typer behandling over tid – som f.eks. terapi, miljøforandring, medisinering eller lignende. DMT i ren/konsentrert form er et kraftig hallusinogen, gir ofte en rusopplevelse som mange opplever som ganske overveldende, og vanskelig å «bruke» som en nyttig redskap i sitt hverdagslige liv. Her er det likevel en del individuelle variasjoner.
Men: det mer generelle spørsmålet om hvorfor de og de rusmidlene er ulovlige, er et legitimt spørsmål. Dette er et komplisert emne, og handler om flere ting enn kun virkninger/bivirkninger av det aktuelle stoffet. Det er politikerne som bestemmer hvilke stoffer som er lovlige og ulovlige, og du kan lese om norsk narkotikapolitikk på regjeringens hjemmesider.
For øvrig vil du kanskje være interessert i å lese om et stoff som heter Ibogain, som er et hallusinogen som i enkelte land benyttes som alternativ behandling til opiatavhengighet. Men hvorvidt dette også vil bli aktuelt i Norge, gjenstår å se.