Concerta overdose

Jeg tok to concerta piller av venninna mi som har adhd. Folk tar det for å klare å pugge og få gode skole prestasjoner, så jeg prøvde også. Men jeg tok to stk mens alle tar bare 1. Og jeg føler meg skikkelig dårlig nå. Jeg er kvalm men klarer ikke å kaste opp, ledda mine verker, hele kroppen min er nummen, jeg skjelver og jeg er bare forvirra. Hva gjør jeg, det har vært i systemet mitt i 6timer nå. Jeg er skikkelig redd fordi dette er første gang jeg har tatt no. Hjelp meg
Kvinne, 15 år

RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste; det kan ta flere dager å få svar via denne spørsmål og svar-tjenesten. Ved behov for umiddelbar tilbakemelding fra våre veiledere, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstidene. Ved behov for akutt medisinsk bistand, kontakt AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
I dette tilfellet burde du kanskje ha kontaktet helsepersonell, dersom du ikke gjorde det. Concerta er et legemiddel med en rekke mulige bivirkninger, og personer uten ADHD-diagnose, og/eller personer som ikke har tidligere erfaring med dette legemiddelet, er nok spesielt utsatt for denne typen opplevelser. Men, disse bivirkningene er nesten utelukkende av en akutt art; det betyr at du ikke skal måtte bekymre deg for permanente ettervirkninger av dette engangsinntaket. Vi håper uansett at det går bra med deg nå, og at du unngår å prøve dette igjen i fremtiden.