Bytte ut Reltebon Depo10 mg og oxycodon 5 mg med Paralgin Forte

Har brukt Reltebon Depo 20 og oxycodon 10 i ca 5 uker nå etter en operasjon. Har redusert ned til 10 mg Reltebon morgen og kveld og 5mg oxycodone. For to dager siden. Kan jeg gå rett over på Paralgin Forte fra de ? Vet de sier man bør trappe ned,men er jo ikke store dosene jeg har tatt tror jeg.Har ikke kjennskap til hva som er mye da dette er første gang jeg bruker det. Skal på en tur med venner om en ukes tid ,så da ønsker jeg å kunne kose meg med litt alkohol (kun øl) Fred/Lørd. Kan jeg da kutte ut de smertestillende på event.Torsdag og ikke ta piller Fred/Lørd? Har stor respekt for rusmidler derfor spør jeg om det er farlig å gjøre det slik? Føler jo at smerten ikke er så store at det er behov for Reltebon og Oxycodone. Takknemlig for svar.

Kvinne, 60 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Den beste til å svare deg på disse spørsmålene er legen din som har foreskrevet Reltebon, Oxycodon og Paralgin Forte. Generelt så pleier overgang fra ett opioid-legemiddel til et annet gå greit hvis det er brukt i kort tid og hvis smertene gradvis har blitt mindre. Paralgin Forte har dog en mildere effekt enn oxycodon har. Dvs. litt mindre smertestillende effekt og lavere sentralnervøs virkning. Det kan være lurt at du har begynt på Paralgin Forte og slik kjenner effekten av konverteringen før du reiser. Alkohol kan forsterke virkningen av slike legemidler. Hvis du velger å drikke så prøv deg forsiktig frem. Uansett så bør du altså ta alt dette opp med legen før du reiser eller drikker alkohol.