bryte ut av forhold

hei. Jeg har en kjæreste som nylig har innrømmet at han er alkolholiker. Nå ber han meg ta standpunkt om jeg ønsker å være kjæreste likevel. Jeg blir forvirret,siden han ikke virker full når vi er sammen. Er det best at jeg går for min egen skyld, slik at jeg unngår store vanskeligheter?

Kvinne, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er et spørsmål som selvsagt blir vanskelig for oss å svare konkret ja eller nei på. Her er det først og fremst du selv som må ta et standpunkt. Hvorvidt det er tilrådelig å trekke seg unna et parforhold kommer an på en rekke faktorer, og her vil det være mye variasjon mellom individuelle behov og situasjoner. Men i noen tilfeller er det rimelig å trekke seg ut av forholdet, når partnerens rusbruk blir en belastning, uten at vedkommende selv er villig til å gjøre noen endringer. Nå vet ikke vi hvor lenge du har kjent denne mannen, men vi vil altså råde deg til å tenke deg godt om mht. hvor din grense går, og ta stilling til hvorvidt du er forberedt på et samliv som kan by på denne typen utfordringer og vanskeligheter. Vår erfaring er at i mange parforhold der en av partene er alkoholavhengig, vil dette etter hvert veie tyngre for den andre parten enn eventuelle lyspunkter ved forholdet. Her finnes det nok likevel unntak.
Du er velkommen til å kontakte oss anonymt på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke mer utdypende om dette.
Du kan også kontakte Veiledningssenteret for pårørende for veiledning og hjelp.