Avhengighet ifht. Hashish/Cannabis og tobakk

Hei, har lest en del på sidene deres, og oppfatter dere som en god og nøytral kilde for informasjon om alle slags rusmidler, som er bra! Men når det gjelder cannabis, lurer jeg på om dere kunne skrevet litt på sidene deres, og i grunn i svarene deres på UNG.no at det finnes forskjell på «avhengighet» av hasj, noe som forsåvidt regnes som en psykologisk avhengighet (ikke en fysisk avhengighet,) og avhengighet av blandingen av hasj og tobakk. Her er det gjerne avhengigheten av tobakken som røykes sammen med hasjen som kan skape avhengigheten. Men mange brukere nevner gjerne ikke dette, og derfor regner man at abstinensene ved slutt av hasjbruk skyldes bare hasjen, ikke tobakken man blander inn. Om dere hadde hatt noen studier på temaet å lenke med dette hadde det vært flott!
Mann

RUStelefonen svarer:
Først og fremst – takk for hyggelig tilbakemelding!
Det du skriver er helt riktig – at i mange tilfeller vil abstinenser ved cannabis-kutt delvis også være nikotinabstinens. Når vi besvarer spørsmål om cannabis og avhengighet, vil vi ofte trekke et skille mellom fysisk og psykologisk avhengighet; hvilket av disse aspektene vi vektlegger, bestemmes gjerne av hva som spesifikt spørres om. I mange tilfeller er det kanskje mest naturlig å snakke om den psykologiske avhengigheten når det gjelder cannabis – men, som du sier, det vil også være snakk om fysiske elementer, og her utgjør nikotinen nok en viktig faktor. Dette er noe vi kan bli mer tydelige på, og vi takker for ditt innspill.
Du kan lese mer om nikotin og avhengighet/abstinens på Helsenorge sine hjemmesider.